img_7047_edited

Hoe doen wij dit dan?

Inmiddels beginnen onderwijsinstellingen zich steeds meer te realiseren dat het belangrijk is om studenten niet alleen op te leiden tot een productieve werknemer, maar juist ook tot een goed burger en nog belangrijker: tot een gelukkig mens. Steeds meer scholen staan open om hierover in gesprek te gaan en willen investeren in de zelfontwikkeling van studenten. Terecht, vinden wij. Als onderwijsinstelling wil je studenten meer meegeven dan alleen de opleiding zelf. Je wilt ze bijstaan in het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap, eigen verantwoordelijkheid en zelfsturing. Met een mooi woord worden dit ook wel de 21st century skills genoemd.

Ook vanuit het Ministerie van Onderwijs zijn er steeds meer berichten te horen dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan de “bildung” van de studenten. In de publicatie “2 werelden, 2 werkelijkheden; hoe ga je daar als docent mee om?” van het Ministerie van Onderwijs wordt gesproken over het belang van het ontwikkelen van kritische, zelfstandig nadenkende studenten die verder kunnen kijken dan hun eigen wereld en zich kunnen verplaatsen in de wereld van de ander.

De onderwijsmodules en trainingen die wij verzorgen zijn op de eerste plaats heel leuk! Ze zijn persoonlijk, interactief, positief bekrachtigend en stimuleren de student om buiten zijn eigen comfortzone te kijken. Uitgangspunt is altijd de student, zijn kwaliteiten en individuele leerwensen. Naast dat de individuele ontwikkeling van de student centraal staat, is samen een van de hoofdkenmerken van onze manier van werken. Jezelf ontdekken ontstaat juist in contact met de ander. Wij besteden veel aandacht aan onderling contact, verbinding, veiligheid en vertrouwen. Niet alleen de student, maar ook de groep maakt een ontwikkeling door. Het groepsproces wat ontstaat valt van tevoren nooit te voorspellen maar is altijd bijzonder, leerzaam en verbindend.

Wat onze onderwijsmodules uniek maakt is dat we lichaamsbewustzijn en meditatie gebruiken om tot persoonlijke ontwikkeling te komen. Studenten worden letterlijk “in beweging” gezet. De wijsheid van het lichaam wordt vaak vergeten terwijl dat juist het belangrijkste instrument is dat je hebt.